Nyhedsbreve og e-mail marketing

Vidste du, at når du bruger 1 kr. på e-mail marketing, så får du 38 kr. retur?

E-mail marketing har nemlig en gennemsnitlig Return on Investment (ROI) på 3800%. Det er mildest talt rigtig, rigtig højt.

Endnu bedre er det, at det hverken er dyrt eller besværligt at komme i gang med e-mail marketing. Det kræver som oftest kun, at du:

  1. Tilmelder dig et e-mail marketingsystem (fx MailChimp og Campaign Monitor)
  2. Får lavet en skabelon til dine e-mails med dit logo, farver, fonte osv.,
  3. Lægger en overordnet plan for, hvad du opnå med dine e-mails
  4. Laver en månedlig plan for, hvad du vil skrive om og hvornår

Og så er du i gang!

Trin 1 og 2 plejer ikke at volde de store problemer, men trin 3 og 4 kræver lidt mere overvejelse. Her er det vigtigt, at du bliver klar på, hvilke problemer du løser for dine kunder. For tro mig. Der er ingen i dag, der vil læse om produkter. De vil læse om løsninger.

 

Hvad skal der stå, – og hvordan skriver man en god tekst?

Det er nemt at skrive om produkter, for det er at beskrive det, man ser. Det er straks sværere at skrive om løsninger. Her gælder det om at fortælle, hvad produktet gør. Hvordan det gør livet bedre, lettere eller sjovere.

Samtidig skal teksten også være relevant, for at læseren går ombord i det. Det betyder, at du skal finde ud af, hvilke problemer dine læsere har, og bagefter beskrive, hvordan dit produkt / ydelse løser der problem.

  • Hvis du er tandlæge, så skal du fx ikke gå i detaljer om, hvordan tandrensningen udføres. Du skal fortælle om det flotte, hvide smil, dine kunder får bagefter.
  • Sælger du tøj, skal du ikke beskrive tøjet fra ende til anden. Du skal fortælle, at løbetrøjen ikke kan mærkes, eller at kjolen gør noget godt for figuren.

Når du ved, hvilke løsninger du skal fortælle dine læsere om, kan du gå i gang med at skrive selve teksten. Her skal du arbejde med to ting:

  • Dine overskrifter og emnelinjer
  • Dit sprogbrug

Dine overskrifter afgør, om din e-mail eller dit nyhedsbrev overhovedet bliver åbnet af læseren. Det vil sige, at hvis din emnelinje ikke er god nok, får du en dårlig åbningsrate. Så du skal finde ud af, hvordan du appellerer til dine læsere og pirrer deres nysgerrighed nok til, at de åbner e-mailen.

Det næste er sprogbruget. Vi ved, at mennesker er tilbøjelige til at være interesserede i følelser. Derfor skal du overveje, hvilken følelse, du vil skrive til hos dine læsere.

Her kan du læse mere om, hvilke følelser du kan skrive til, og hvilke ord du skal bruge, for at tale til de forskellige følelser.

Brug for hjælp?

Hvis du synes, at det er for tidskrævende eller besværligt at lave dine nyhedsbreve og e-mailkampagner selv, så kan jeg hjælpe dig med opsætning af dit e-mail marketing system, layout af din e-mail skabelon, tekstforfatning, research af relevant indhold for din målgruppe, udsendelse osv.

Du er altid meget velkommen til at kontakte mig og høre, hvad mulighederne er for dig og din virksomhed.

h

Priseksempel

2 nyhedsbreve pr. måned

Inkl. opstartssamtale, månedligt planlægningsmøde, opsætning, udsendelse og rapport over resultat:

DKK 3.000,- ekskl. moms

i

Priseksempel

4 nyhedsbreve pr. måned

Inkl. opstartssamtale, månedligt planlægningsmøde, opsætning, udsendelse og rapport over resultat:

DKK 5.000,- ekskl.moms 

Tjekliste

Når du beslutter, at du gerne vil puste lidt mere liv i din e-mailmarketing, så brug denne her tjekliste, så du er sikker på, at du får succes med dine e-mails. 

  1. Kan dine besøgende på hjemmesiden tilmelde sig dit nyhedsbrev, eller skal du til at starte det op?
  2. Hvis du endnu ikke har nogle tilmeldte, hvordan vil du bygge en liste af læsere op?
  3. Hvad vil du opnå med dine emails, og hvor meget må det koste?
  4. Vil du køre et fast nyhedsbrev, kampagner eller måske begge dele?
  5. Hvilke problemer løser du for dine læsere?
  6. Hvor ofte vil du sende til dine læsere?

 

Hvis det kribler i fingrene efter at komme i gang med at bruge e-mailmarkedsføring, så kan jeg godt forstå det. Det er nemlig vanvittig effektivt og billigt.

Du er altid velkommen til at ringe på 27 14 97 13 eller sende en mail til birgitte@pramkommunikation.dk, hvis du har spørgsmål eller lyst til en snak om, hvordan du kan komme til at sælge (mere) penge med e-mailmarkedsføring.

Send en besked

10 + 14 =