Overskriften til dit blogindlæg er det element, som har allerstørst betydning for hele dit indlæg. Det gælder selvfølgelig også andre tekster end kun blogindlæg.

Én ting er at skrive hamrende godt indhold til en hjemmeside, et nyhedsbrev eller et blogindlæg, noget helt andet er at få nogen til at læse det. Og det er her, du har brug for en knivskarp overskrift, der får læseren til at klikke og scrolle.

Prøv bare at tænk på, hvilke overskrifter du selv klikker på. Mange af dem har sikkert det til fælles, at de bruger stærke ord – negative eller positive ord – med bred appel, som gør os ekstra nysgerrige. Tit er det overskrifter, du ikke helt kan gennemskue, eller hvor du kun får løftet sløret en lille smule for indholdet og samtidig pirret nysgerrigheden så meget, at du klikker for at læse mere.

For eksempel overskriften: “Sådan modstår du alle de søde fristelser”. Her er det oplagte svar, at du selvfølgelig bare skal holde nallerne væk fra de søde sager, ikk’? 😉

Men alligevel klikker og scroller vi, fordi vi er nysgerrige på at se, om de har et smart trick, som vi ikke har hørt før (og det har vi jo formentlig).

Fordi overskriften får større og større betydning for vores succes på online platforme, bliver vi også dygtigere og dygtigere til at vinkle overskriften, så vi kan fastholde læseren – og tiltrække nye læsere. Men vi skal altid huske på, at vores overskrift skal være dækkende, så læseren ikke føler sig snydt, når de klikker videre for at læse hele teksten.

Overskrifterne er supervigtige – uanset om du skriver til din hjemmeside, sociale medier eller et nyhedsbrev, og derfor får du her 3 nemme tricks til at skrive en overskrift, der får din læser til at klikke.

 

#1. Mig mig mig

#2. Liste-modellen

#3. Nu-tricket

 

 

 

#Mig, mig, mig  

Vi, og ja, jeg skriver ’vi’, fordi inderst inde ved vi godt, at det passer en lille smule på os alle sammen. Vi har alle sammen en tendens til at gå op i én ting: Os selv.

Overskriften skal derfor vise din læser, hvad han/hun får ud af at læse netop din tekst.

Dét er altså noget, der får folk til at klikke på dit indlæg. Hvorfor? Fordi din læser forventer at få noget ud af at læse din tekst.

For eksempel “10 tricks til at tjene kassen på din blog”.

 

 

#Liste-modellen  

 

En anden ting, som kan være en fordel at bygge sin overskrift på, er tal. Liste-modellen, som vi kalder den. Altså et blogindlæg i form af en liste, som læseren får noget ud af, for eksempel ”5 sunde opskrifter til aftensmaden – på under 30 minutter”

 

Det gode ved tekster, som er lavet efter liste-modellen, er, at læseren har en klar forventning om, hvad det er, de skal til at læse. Altså ”5 sunde opskrifter”, jamen så ved læseren, at det, de skal til at læse nu, er 5 sunde opskrifter på aftensmad. Så er der forventningsafstemt.

 

#Nu-tricket  

 

Tilbage til tendensen om at være lidt egocentreret – som bestemt ikke er en dårlig ting, skal jeg lige skynde mig at sige. Men udover at vi går op i os selv, så er vi også møghamrende nysgerrige. Og sådan er det bare: Mennesker er nysgerrige af natur; nogen mere end andre 😉

 

Hvis vi har en overskrift, der hedder ”Sådan tabte jeg mig 5 kilo på 2 uger”, så tænker vi ”Whaaat, hvordan gjorde han/hun det?” – og det er her, klikket kommer. 

Hvis du kender de populære click bait overskrifter, er det den præmis, de arbejder ud fra.

 

Og så skal det jo gerne være nu, vi vil have udbyttet. Det kan du også med fordel bruge i din overskrift. Det kan være en stærk drivkraft at vise, at læseren får noget ud af indlægget med det samme og ikke på et senere tidspunkt. Som for eksempel “Sådan får du 100 nye tilmeldinger på dit nyhedsbrev i dag”.

 

Referencer koster ikke noget, men de er guld værd

Referencer koster ikke noget, men de er guld værd

Får du spurgt om referencer og feedback? Jeg gør det kun meget sjældent. Men nu skal det den ondelyneme være løgn! Gode referencer er guld værd, for når nogen vælger at anbefale et produkt eller en virksomhed, så sætter de deres eget ry på...

læs mere