Får du spurgt om referencer og feedback? Jeg gør det kun meget sjældent.

Men nu skal det den ondelyneme være løgn!

Gode referencer er guld værd, for når nogen vælger at anbefale et produkt eller en virksomhed, så sætter de deres eget ry på spil. Der er jo ingen af os, der har lyst til at anbefale noget møg til nogen vi kender, vel?

Derfor skal vi se at komme ud af starthullerne og gøre det til at vane at få spurgt. Sleeknote har skrevet det her glimrende indlæg om, hvornår det er bedst at bede kunderne om feedback, og med det in mente er det bare at komme i gang.

 

Hvad skal jeg bruge det til?

Uanset om man har en webshop, er konsulent, håndværker eller noget helt fjerde, så er feedback vigtig.  

Feedback fortæller os, hvor vi skal oppe os.

Vi finder ud af, hvilken værdi kunder oplever, at vi bidrager med.

‘Social proof’ (at andre mennesker siger ‘thumbs up’ omkring vores virksomhed eller produkt) er noget af det, der positionerer os allerstærkest, så det er supergodt til vores egen markedsføring.

Selvom vores hjerne er en finurlig og kompleks størrelse, så er den også rimelig ligeud-ad-landevejen på nogle områder. Derfor konkluderer vi som oftest, at hvis der er mange, der godt kan lide et produkt eller en virksomhed, så har de sikkert ret.

 

What to do

  1. Start med at gøre det til en vane at bede dine kunder om feedback, når du har afsluttet en opgave eller leveret din vare. Det kan sagtens bare være en email, hvor du spørger, hvad kunden har syntes om forløbet.
  2. Når du får positiv feedback, så spørg om du må bruge citatet på din hjemmeside, LinkedIn eller Facebook.

 

Det er faktisk alt, du behøver for at komme i gang med at bruge dit netværk positivt.

Med det i baghovedet, vil jeg fluks skrive et nyt punkt på to-do listen: “Bed kunder om feedback, når opgaven er afsluttet”.

 

PS. Et godt tip til at få flere visninger

Når du poster en reference på et af de sociale medier, så husk at tagge virksomheden og de personer, du kender i den. På den måde bliver dit opslag hurtigt spredt til et langt større netværk.

Jeg var fx til et foredrag med Astrid Haug, og kort tid efter lagde jeg det her opslag ud på LinkedIn. Fordi Astrid Haug var tagget i opslaget, fik hun en notifikation om det i sine LinkedIn-notifikationer. Astrid gav opslaget et like og smed en kommentar, og dermed bliver det synligt i hendes netværk. Det vil sige, at mit opslag kom meget længere ud, end det ellers ville have gjort.